torsdag 4. mars 2010

Fremtidens skole

Jeg må si meg delvis enig i det Kristin Halvorsen sier. Ja, ungdom er nok interessert i Facebook, blogging og Twitter, men er dette noe man burde ta i bruk i den norske skolen? Vil dette minske noe av fraværet? Muligens, men da må jeg igjen spørre, vil ikke dette også minske lærenivået? Jeg har egne erfaringer med bruk av de nye sosiale mediene i skolen. Jeg går på Medier og Kommunikasjon, og her er disse sosiale mediene sentrale. Allikevel føler jeg at mye av timene blir kastet bort på f.eks Facebook. Lærerne selv gir vel beskjeder om at vi skal kutte det ut, så derfor lurer jeg på hvordan Kristin Halvorsen planlegger å få Facebook til å hjelpe til med undervisningen? Eller hva med Twitter? Hvordan kan dette hjelpe oss i fag som Norsk, Matte og Samfunnsfag?

Halvorsen sier at dette vil få elever mer motivert til skolearbeid. På hvilken måte? Jeg kan dessverre ikke se at vi blir mer motivert til skolearbeid. Elevene må ikke få tro at Facebook og Twitter på noen måte hjelper dem faglig. For det gjør det ikke. Mesteparten av det ungdom gjør på de sosiale mediene, er å ikke gjøre noe.

Problemet vi har i Norge i dag, er at vi klager og syter så mye, ingenting skal være perfekt. Elever klager på at de ikke får skrive stiler på laptopene sine, at de ikke får bruke internett i timene, at alt skal være så gammeldags. Men vet dere hva? Vi må ikke bli for avhengige av elektronikk. Tekonoligien utvikler seg hele tiden, og ting blir kulere, lettere og dyrere. Det er inn å ha kule mobiltelefoner. Mye av kommunikasjonen vår foregår over internett eller sms, isteden for å møtes ute. Er dette bra for oss?

Jeg tror faktisk alle hadde hatt godt av å leve litt uten de nye sosiale mediene. Vi er tross alt mennesker, et dyr, og ikke roboter!

Tilbake til dette med skolen. Hvordan vil den se ut om noen tiår? Jeg mener at fremtidens skole bør være som idag, men med noe mer gøyalt lærestoff. Vil man lære noe, må det være noe interresant. Men om skolen skal være preget av Facebook, blogging og Twitter, nei, det kan man gjøre hjemme!

5 kommentarer:

  1. Bra Adrian, spennende lesning!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Bra artikkel dette Adrian, med noen flotte spissformuleringer. Spesielt likte jeg denne formuleringen: "Elevene må ikke få tro at Facebook og Twitter på noen måte hjelper dem faglig. For det gjør det ikke. Mesteparten av det ungdom gjør på de sosiale mediene, er å ikke gjøre noe. "

    Men, skal skolen ignorere det som finnes der ute, eller skal den klare å speile det samfunnet den er en del av?

    SvarSlett
  4. Er enig med deg Stokie, men vi kommer heller ikke til å få oppgaver som f. eks. at vi må skrive en status på FB og se hvor mange kommentarer vi får. FB blir utviklet mer om noen år og da blir det sikkert mulig å få noen oppgaver på FB som vi kan lære av. Man blir ikke motivert av å være på FB eller Twitter, men vi bruker mye tid på FB uansett, så det må være interessant for oss og oppgaver vi får kan også være interessante siden vi driver med det vi pleier å drive med når vi er hjemme. Om det å være ute hadde vært mer interessant så hadde vi vært ute, og ikke på FB. Det er selvfølgelig ikke bra å bruke så mye tid foran PC'en, men det er jo vi som gjør det, ingen tvinger oss. Det er vår "skyld" at det er som det er. Det er kanskje bra at vi må stå opp tidlig hver dag og gå på skole, eller så hadde noen aldri gått ut av huset, men det er den personen sin skyld at han/hun ikke er aktiv. Det blir lettere og lettere nå som vi har Internett, siden det er mye vi får gjort og bruker mindre tid, men selvfølgelig har alt sine fordelder og ulemper.

    SvarSlett